Laatste nieuws

Snelle en langzame bedrijven

Konijn en schildpadOp school leerde ik ooit dat de wereld bestaat uit grote en kleine bedrijven. De grote bedrijven eten om de zeven jaar de kleine op om ze in de volgende golf weer af te stoten.

In de huidige economie lijkt die indeling echter achterhaald. Vandaag de dag zijn er namelijk snelle en langzame bedrijven. Waarbij de snelle bedrijven winnen en de langzame bedrijven afhaken.

Veel bedrijven worstelen met hun informatievoorziening. En vaak is dit te herleiden naar de IT-architectuur. Wie veel deeloplossingen gebruikt moet hard werken en veel tijd aanwenden om het plaatje van de onderneming compleet te krijgen. Maar tegen de tijd dat dit gereed is, heeft u feitelijk niet meer dan een blik in het verleden.

Bij beursgenoteerde fondsen zie je bijvoorbeeld grote verschillen in het presenteren van de jaarcijfers. Waar het ene bedrijf deze binnen enkele weken gereed heeft, doen andere bedrijven er maanden over. Met soms zelfs nog een winstwaarschuwing pas nadat het boekjaar al is afgerond! Dat zijn verrassingen waar beleggers allergisch voor zijn. Forse koersdalingen zijn dan het gevolg. Terwijl investeren in een betere informatievoorziening soms maar een fractie van deze waardevermindering kost!

In uw eigen bedrijf is het interessant te bezien in welk tempo uw maandverslag wordt opgeleverd. Bedrijven met een goed integraal systeem kost dit weinig moeite. In bedrijven met een hoge mate van eilandautomatisering kost dit proces daarentegen veel (doorloop)tijd en energie. Maar wat heeft u nou eigenlijk aan informatie beschikbaar als u op pakweg 25 mei de status van uw bedrijf heeft per 30 april? U kijkt dan in een achteruitkijkspiegel. Wie z’n auto louter op de achteruitkijkspiegel bestuurt, maakt al snel brokken.

En wie z’n bedrijf op deze wijze bestuurt, overkomt dus hetzelfde. Bovendien neemt u mogelijke kansen te laat waar. En in welke categorie valt uw bedrijf? Als u bij de ‘langzamen’ hoort wordt het de hoogste tijd om uw bakens te verzetten. Want voor u het weet wordt u door snellere concurrenten overreden.

Bron: Guus Krabbenborg (Terdege)